30 de enero de 2011

Galería Moisés Pérez de Albéniz


Fernando Pagola. Sin título, 2010.

Txomin Badiola. RSF (adviento), 2007.

Santiago Sierra. El pasillo de la casa del pueblo, 2005.

Rogelio López Cuenca. Odisea Canto VI, 2005 (video 6minutos).

Emily Jacir. Crossing Surda (a record of going to and from work), 2002-2006.

Willie Doherty. Out of Body (VI) Disappeared, 2010.

Dennis Adams. Airborne: Payback, 2001-2002.

Montserrat Soto. Sin título. Invernadero V, 2003.

Jon Mikel Euba. Jugando con piedras, 2006.

Itziar Okariz ¿Dónde estás justicia? 2008.

Doris Salcedo. Shibboleth I, 2007.

Pello Irazu. Visítame en un sueño, 2006 (y vista de la exposición).

Nerea de Diego. Conversaciones interiores (instalación), 2007.

Miralda. Sopa de flamingo, 2005-2009.



David Rodriguez Caballero. Instalación en galería.

Javier Balda. Sin título (instalación en la galería), 2007.


Asuncion Goikoetxea. Agujeros del cuerpo, 2008.

Jose Manuel Broto. Cristal III, 2008.

Eugenio Dittborn. Have You Seen This Man? 1991.

Inaki Garmendia. Pelea, 2008.

Juan Luis Moraza. Chemical Wedding, 2010.

Francisco Leiro. Fotógrafa, 2009.

Cildo Meireles. Cameló, 1998.

28 de enero de 2011

The amateur

Steve Locke. The amateur, 2008.

net.flag


"Net.flag is a flag for the Internet. Every nation on earth has a flag that identifies the territory of that nation, and the flag is a symbol of conquest of new territory. One of the most memorable images of the 20th century is a scene of the United States flag planted in the rocky terrain of the moon, the emblem of an earthbound territory apparently identifying the entire planet, or laying claim to the moon itself.

In the new millenium we see nations trying to lay claim to a new kind of territory, the Internet. This virtual territory is no longer a geographic location, a new land with resources to be claimed. It is a space created by man-made infrastructure that carries the potential of information, group identity, economic and political advantage. Nations and terrorists alike use the Internet to carry out their agendas. Those who control the structures, both hard and soft, that make this new space, control the nature of the space itself, providing or limiting access to the resources of the network.

In the midst of this new space are the users of the Internet, the early pioneers and later visitors that explore the potential of this worldwide public space. These early adopters have had an unprecendented freedom to explore new concepts of national and personal identity in the distributed geography of the net. The familiar "dot com" of the Internet domain replaces the nation-state in a world where most nations do not yet have official representation. Yet our experience tells us that political power structures will move to control this space. What relationship is possible between the existing national identities and the more fluid, distributed domain branding that flourishes on the net?

Net.flag explores the flag as an emblem of territorial identity by appropriating the visual language of international flags. An online software interface makes this language of shapes and colors available to anyone with web access. The visitor to net.flag not only views the flag but can change it in a moment to reflect their own nationalist, political, apolitical or territorial agenda. The resulting flag is both an emblem and a micro territory in it's own right; a place for confrontation, assertion, communication and play."

(Mark Napier)

27 de enero de 2011

Los no cuerpos

"Si un lugar puede definirse como lugar de identidad, relacional e histórico, un espacio que no puede definirse como espacio de identidad ni como relacional ni como histórico, definirá un no lugar"
(Marc Augé)


No tengo sueño. En mi nueva casa, algunos ruidos nuevos. Otros... diferentes. Ya me he acostumbrado ¿Lo contrario de miedo qué es? Mili regresa a su jaula en cuatro vuelos. Hoy me siento obligado a escribir, como me siento obligado a ser feliz. A columpiarme comer beber cagar salir de vez en cuando al mundo dejando atrás los barrotes de esta dulce jaula -y alguna mierda fuera de lugar-. ¡DOLIDO y OLVIDO se escriben tan igual! ¡Joder! ¿Por qué mi almohada me ha traído tan súbitamente a estos fantasmas? Ángeles, demonios, zombis, ejecutivos de cuentas... ¡Que los vampiros egófagos de la noche se pudran en la tierra! Que se pudran en el tiempo. En el colchón de sus amores. En su madera... ¡Hay inversiones de tan baja rentabilidad!


En la nueva almohada.

Lo enchufo a la pared. Mi portátil y yo tenemos escasez de batería. Pero por poco movimiento que conlleven mis acciones, siempre me hacen avanzar por esta vida incorrecta que me he dado. En esta casa de aves. Esta casa de plumas. En esta almohadacandela de Fénix, no tengo ganas de dormir. En el cielo de mi cama algunas preguntas escriben su respuesta. No parece jueves, ni mágico ni trágico. Creo que la mejor opción es no mirar el reloj. Tampoco hay ganas de follar. Me guardo ese deseo para Daniel. Sí que tenía ganas de Madrid, y fui a Madrid. Como tenía ganas de un cuerpo limpio y me encontré con el suyo una noche de verano. Un cuerpo limpio en el que alojarme el tiempo necesario. Un acogedor cuerpo efímero que empieza a perdurar. Cansado de vagar por espaldas sin identidad, sin historia, sin presente ni futuro, un cuerpo que es como el oasis de un perdido...

26 de enero de 2011

Rapture de Steve Locke

"In certain religious cosmologies, the Rapture is a moment when God calls all of the faithful to him in the sky. The response is bodily, that is people will be snatched out of their clothes in an instant and go off to join Jesus in Paradise. There will be piles of clothing on the street. Planes and cars will crash because their pilots and drivers have disappeared. The saved will go on to glory - the sinners will be left behind in a world of tribulation and in the absence of the faithful...

The coach.

The team captain.

The jogger.

The family man.

The evangelist.

The counselor.

The beachcomber.
...Being who I am, I am not going to be raptured according to this cosmology. It is a world view that depends on the sinner in order to create the saved. This is nothing new: you need "blacks" to create whiteness; you need the East to create the West: you need sinners to have the saved. You need the other to understand the self. And the other is always the repository for the obscene desire of the self. You have to punish the other for what you want. So what does rapture look like? How does it feel to be carried away? Is Ted Haggard going to heaven? If so, then what about Mike Jones? The prints are named after those who have gone on to glory in the presence of the sinners that helped them get there."

25 de enero de 2011

El arte hace la calle

De nuevo "mi pequeña HP" se muestra aquí como semilla de otras imágenes que después han ido entrando y saliendo de mis posteriores cámaras y objetivos.

En estos momentos de transición y de descanso, no hay nada como recuperar y revisar lo acabado para tomar nota y echar a andar -o desechar- caminos atajos veredas rutas selvas...

Os dejo con una muestra de una serie que titulé entonces El arte hace la calle y que podría corresponderse en algunos aspectos con Haciendo la calle, una de las series que ya aparece en mi aún inconclusa e incompleta web.


Escultura (anónimo). Málaga, 2004.

Técnica mixta (anónimo). Sevilla, 2004.

Décollage (anónimo). Málaga, 2004.

Instalación (anónimo). Málaga, 2004.

Ready-made (anónimo). Sevilla, 2004.

Intervención (anónimo). Cáceres, 2004.

Escultura minimalista (anónimo). Málaga, 2004.